طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز ، تصویری و مرحله به مرحله

به گزارش پزشکی مدرن، مرغ شکم پر که به درستی پر شده باشد همواره روی سفره ایرانی ها اعتبار و ظرافت داشته است. اما این غذای خوشمزه و خاص را می توان به راحتی در منزل روی گاز و در قابلمه تهیه کرد و آن را سر میز مهمانی ها گذاشت تا همه از خوردنش لذت ببرند. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه مرغ شکم پر ساده را آنالیز نموده بودیم و در ادامه می خواهیم طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز را با جزییات مرور کنیم.

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز ، تصویری و مرحله به مرحله

مواد لازم برای مرینت یا مزه دار کردن مرغ

  • پیاز 2 عدد
  • آب لیمو ترش تازه 3 قاشق غذاخوری به میزان لازم
  • زعفران دم نموده 2 قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه 2 قاشق چایخوری
  • نمک 3 قاشق چایخوری

مواد لازم برای تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز

  • مرغ کامل 1 عدد
  • کره 50 گرم
  • سبزی معطر شامل نعنا و جعفری 100 گرم
  • گردو خرد شده 3 قاشق غذاخوری
  • سیر خرد شده 5 حبه
  • آلو 10 تا 12 عدد
  • زرشک 2 قاشق غذاخوری
  • رب انار 3 قاشق غذاخوری
  • آب لیموی تازه 2 قاشق غذاخوری
  • رنده پوست لیمو ترش یک عدد
  • فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به میزان لازم

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز

1. مزه دار کردن مرغ

اولین مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز این است که مرغ را تمیز و مزه دار کنید. برای این کار باید بعد از شستن مرغ آن را به خوبی با مواد مزه دار کنید. ابتدا کل مرغ را با زعفران دم نموده بپوشانید. بعد نمک و فلفل را بریزید و حسابی داخل شکم مرغ و روی مرغ را با آن ها مزه دار کنید. بعد پیاز و سیر را خرده نموده و خوب مخلوط کنید در نهایت مرغ را داخل ظرف مخلوط سیر و پیاز بگذارید و روی ظرف را سلفون بپیچید و اجازه دهید به مدت 12 تا 24 ساعت در یخچال بماند تا مزه دار گردد.

2. آماده کردن مواد داخل مرغ

بعد از این که مرغ مزه دار شد آن را از یخچال خارج کنید و سیر و پیاز را هم بیرون بیاورید بعد آن ها را در میزانی روغن سرخ کنید تا نرم گردد. بعد به ترتیب گردو خرد شده، سبزی، زرشک، آلو، نمک و فلفل و آب یک عدد لیموی تازه را به همراه رنده پوست لیمو اضافه کنید و تفت دهید. وقتی مواد خوب تفت خوردند رب انار را اضافه کنید و خوب تفت دهید.

3. پخت مرغ شکم پر

اکنون و در آخرین مرحله از طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز وقت آن رسیده که مرغ را با مواد پر کنید و بعد خوب مرغ را یا بدوزید یا با خلال دندان کاملا ثابت کنید. در نهایت مرغ را در روغن تفت دهید تا رنگش عوض گردد بعد آن را بیرون بیاورید و با مخلوط زعفران، نمک، فلفل و کره که خوب مخلوط شدند مجدد با فرچه یا دست روی پوست مرغ بمالید و بعد در یک قابلمه مناسب 2 لیوان آب مرغ یا استاک بریزید در نهایت مرغ را در آن بگذارید و حرارت گاز را زیاد کنید تا آب جوش آید. بعد در قابلمه را کامل ببندید و اجازه دهید با حرارت کم مرغ به مدت یک ساعت بپزد.

نکته: می توانید برای بهبود مزه در آب میزانی آلو و زرشک و حتی میزان کمی رب انار بریزید.

نکات تکمیلی برای تهیه مرغ شکم پر

درست است که تهیه مرغ شکم پر کار زمان بری است اما حاصل کار یک غذای خوشمزه و مقوی است که می تواند برای مهمانی ها و دورهمی ها بسیار خاص باشد.

روش های مختلف تهیه مرغ شکم پر

تهیه و پخت مرغ شکم پر در نقاط مختلف ایران به روش های مختلفی انجام می گردد و حتی بسته به ذائقه افراد به روش های مختلف تهیه می نماید. مثلا طرز تهیه مرغ شمالی یکی از روش های خاص پخت این غذاست.

مثلا در طرز تهیه مرغ شکم پر ساده تقریبا این غذا با کمترین مواد و در قابلمه و بدون فر تهیه می گردد اما در شیوه تهیه در فر، حاصل کار مرغی بریان است که خوشمزه تر و زیباتر است.

اما در کنار نوع پخت مرغ شکم پر می توان این غذا را با مواد مختلف هم تهیه کرد. مثلا یکی از روش های تهیه مرغ شکم پر این است که آن را با سبزی خاص این غذا در کنار گردو تهیه کنید یا در تهیه آن از میوه های خشک بهره ببرید. طرز تهیه مرغ شکم پر با رب انار و گردو را می توانید در کتاب کاله مرور کنید.

یکی دیگر از روش های مجذوب کننده طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز این است که آن را در ظرف نمک تهیه کنید. در این روش مرغ را در یک ظرفی که پر از نمک است بپزید. طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه نمک را در کتاب کاله به صورت کامل شرح داده ایم، می توانید آن را هم آنالیز کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 12 دی 1402 بروزرسانی: 12 دی 1402 گردآورنده: diabetesngo.ir شناسه مطلب: 1350

به "طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز ، تصویری و مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز ، تصویری و مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید